Ozvěny World Music Awards '99 v mé současnosti

Událost, o které se vám chystám povědět a která teď zpětně pro mě teprve nabývá většího významu, se odehrála v roce 1999, když mi bylo kolem 14 let. Bylo by tedy dobré si na začátek něco říct o tom, jaká jsem tehdy byla, stejně tak jako o atmosféře v tehdejším světě pop-music a hudebního mainstreamu v Čechách během 90. let obecně.

Byla jsem tenkrát obyčejná holka z vesnice, co žila v domku s rodiči a starším bráchou, který později odešel za prací do Prahy. Měla jsem tehdy ještě pár fyzických handicapů z dětství, a tak jsem byla spíš introvertní typ a příliš se nevěnovala nějakým aktivitám s lidmi mého věku z mého okolí. Radši jsem se doma schovávala za knížkami, občas se podívala v televizi na nějakou hudební hitparádu nebo jsem si jen tak sama pro sebe pouštěla muziku. Dokázala jsem strávit hodiny před rádiem s CD přehrávačem a kazeťákem, ladit jednu stanici za druhou napříč vlnovým spektrem a hledat songy, které se mi líbily. Ten přehrávač jsem dostala asi v 11 letech jako dárek od bráchy, stejně tak jako tehdy začaly pravidelné příděly CDček coby dárků k narozeninám, Vánocům atd. Můj brácha se o muziku vždycky zajímal víc než já, dokonce ve svých učňovských letech pořádal venkovní diskotéky a párty pro široký okruh svých spolužáků a přátel z okolí, takže měl vždycky větší přehled o novinkách ve světě hudby než já, tehdy ještě desetileté děcko.

V České republice byla 90. léta obdobím, kdy byla pop-music (a různé její odnože) takříkajíc všude. Hudební a taneční proudy ze západu (především z Německa, Nizozemí a Belgie) se šířily Evropou směrem na východ, do zemí bývalého „východního bloku“, kde zaznamenávaly masivní úspěch. Nově vzniklé soukromé stanice rádií hrály taneční, pop a disco hity od rána do večera, v televizi běžely hitparády a různé hudební pořady pro mládež, jejichž dramaturgie se omezovala na pouštění klipů boybandů a girlbandů z Británie a USA; diskotéky a různé taneční kluby vznikaly jak houby po dešti od metropole až po poslední Lhotu, trh s tiskovinami přetékal křiklavými časopisy pro mládež, které se věnovaly jak hudbě, tak i dalším oblastem showbusinessu cíleného na mladé lidi, a pochopitelně to bylo i období prvních obřích a masových koncertů západních hudebních celebrit u nás. Každý na ně chtěl jít už jen z toho důvodu, že to bylo „in“ a že předchozí generace tuhle možnost neměly. Organizátory těchto mega akcí byla většinou česká a zahraniční hudební vydavatelství ve spolupráci s německým časopisem BRAVO!.

Ale i když se hudba valila odevšad, na druhou stranu nebyla tehdy zrovna levná a snadno dostupná pro každého – CDčko tehdy stálo kolem 700 korun, což bylo pro děcka mezi 10-15 lety bez jakéhokoli příjmu samozřejmě hodně. Takže se nouze řešila tehdy právě i vysedáváním u rádia a nahráváním náhodně nalezeného songu na kazetu nebo kopírováním z jednoho originálního a pracně sehnaného CD na kazetu, bez ohledu na to, jakou kvalitu ta nahrávka měla.



Taková tedy byla doba, ve které jsem vyrostla. Ale jak jsem psala, chodit na diskotéky nebo dokonce jezdit na tyhle hudební mega akce tehdy nebylo nic pro mě. Mně stačilo pustit si jejich přenos či záznam v televizi, případně se podívat na nějaké předávání hudebních cen, ať už bylo odkudkoli. Byla jsem tedy v onom roce '99 poměrně nadšená, když jedna z televizních stanic vysílala přenos udílení hudebních cen „World Music Awards“ z Monte Carla v Monaku. Slibovalo to přece jen trochu lepší podívanou na mé tehdy oblíbené zpěváky a skupiny než neustále opakované klipy. A právě tehdy, při čtení televizního programu v časopise, jsem poprvé zahlédla i jméno jakéhosi ruského umělce, který na oné události měl rovněž vystupovat či snad být dokonce oceněn. Ale tehdy mi samozřejmě neříkalo vůbec nic. Dokonce mě tehdy napadlo, že by mohlo jít pouze o pseudonym někoho z obvyklých (byť méně známých) muzikantů ze západu, který se jen snaží odlišit od ostatních. Že by v Rusku mohli mít zpěváka či umělce, který bude hoden ocenění právě na západě, mě samozřejmě tehdy nenapadlo vůbec. Tak moc impregnovaná hudebním mainstreamem jsem tehdy byla.

I pustila jsem si tedy onen zmiňovaný přenos z udílení cen WMA. Což o to, probíhalo to zřejmě pro mě tehdy zajímavě a slavnostně, dokonce tam snad byli i členové monacké knížecí rodiny, čili událost vysoké důležitosti a reprezentativity... ale na druhou stranu mi bohužel právě tenhle večer splynul s tisícovkou dalších hudebních estrád a podobných předávání hudebních cen, které jsem viděla později. Ono ani není divu – tak jako všude se tam na pódiu střídali moderátoři i hudebníci, které uváděli a kteří si tam přišli odzpívat svůj song, převzít cenu a poděkovat publiku ve více méně otřepaných frázích... Musela jsem se extra podívat, kdo tam vlastně byl, než jsem začala psát tenhle článek, protože vystoupení Britney Spears, Modern Talking nebo Rickyho Martina mi v hlavě opravdu neutkvěly ani trochu.

Co mi ovšem v paměti utkvělo, bylo právě jméno a vystoupení onoho zpěváka z Ruska, kterého jsem do té doby neznala. Jmenoval se Philipp Kirkorov. Čím se vlastně tak odlišoval od ostatních, tedy krom jména a původu? V první řadě tím, že laskavému publiku ráčil ve svém vystoupení ukázat aspoň nějakou choreografii. Hýbal se, tanečnice kolem něj taky, a zdálo se, že si to užívá mnohem víc než ostatní hudebníci, kteří se před ním i po něm na tom jevišti snažili o totéž. Později jsem se dozvěděla, že song, se kterým tam vystupoval, složil sám speciálně pro tuhle událost. Měl nezvykle výrazný motiv piana a svižný rytmus, takže i ta choreografie mohla být výraznější a tudíž zapamatovatelnější. Což souvisí i s druhou věcí, která člověka praštila do očí: vizuální stránka onoho vystoupení, resp. kontrast mezi Philippem coby hlavním zpěvákem (který měl dokonce převzít ocenění!) a vcelku běžným rojem tanečnic v luxusně a sexy vyhlížejících rudých šatech. Jeho image se tehdy obešla bez nákladného kostýmu, složitého účesu i make-upu. Působil tam vcelku nevýrazně, jako šedá myš (byť s nádhernýma očima a upřímným úsměvem) mezi tím hejnem krasavic... a tahle myš prý v Rusku prodala za uplynulý rok 2 miliony alb, oznámili moderátoři. To bylo pozoruhodné už samo o sobě. Natož když dotyčný působil, že si je takového úspěchu dobře vědom a je na něj hrdý, stejně jako je vděčný publiku za získané ocenění. Což ostatně potvrdil i ve své děkovné řeči při přebírání ceny – konstatoval, že předávání cen WMA má velkou tradici, že lidé v Rusku mají tradice strašně rádi a že se proto on pokusí udělat všechno pro to, aby se udělování této ceny jeho maličkosti stalo rovněž tradicí.




Nicméně přenos předávání cen skončil, vypnula jsem televizi a neřešila ohledně jeho obsahu či vystoupivších interpretů nic dalšího. Ono ani svým způsobem nebylo jak, kvůli tomu, že naše média byla tak striktně prozápadně orientovaná, mi nějaký Philipp Kirkorov musel být ukradený, protože se o něm prostě nepsalo a nemluvilo a internetové připojení u nás tehdy bylo ještě v plenkách, takže jsem si ani nemohla nějaké další informace dohledat sama. Takže jsem rezignovaně mávla rukou a vrátila se k poslechu skupin a interpretů, které jsem poslouchala předtím. Jen si ještě vzpomínám, že když televize později opakovala záznam z přenosu udílení cen WMA, pustila jsem si ho znovu a tentokrát už jen kvůli Philippovi, ne kvůli ostatním účinkujícím. Ale to bylo zas na delší dobu vše.

Čas šel ovšem dál, šla jsem na střední školu a později započala svá rozvleklá univerzitní studia. Kvůli odchodu z domova a přesunu na internáty, koleje a priváty jsem už neměla tolik příležitostí sledovat televizní hitparády a hudební show, a upřímně řečeno mi to ani moc nechybělo, stejně tak jako jsem se poměrně snadno dokázala vzdát teenagerovských časopisů o muzice. Dá se říct, že jsem současnou hudbu přestala poslouchat úplně a držela se několika svých léty osvědčených a oblíbených hudebníků. Časem jsem se i naučila používat počítač, internetové připojení se taky postupně rozšířilo, a tak jsem si i mohla jednou vzpomenout na Philippovo jméno a zkusit si o něm něco vyhledat. Takže jsem někdy mezi léty 2001-2005 zjistila, že Philipp stále žije, stále dělá v Rusku muziku, byť tedy v odpovídajícím jazyce a ne v té angličtině, kterou zkoušel tehdy na WMA '99 v Monaku. Což byl taky důvod konce mého tehdejšího zájmu o jeho osobu a hudbu, i když jsem si myslím dokonce i zkusila nějaké jeho songy v ruštině pustit. Znaky azbuky pro mě tehdy byly něco jako ostnatý drát, zkrátka jsem se nemínila zabývat jejich luštěním. Neměla jsem na Rusko žádnou osobní vazbu ani jiný důvod se ruštinu chtít učit, zvlášť když do mě na jazykovém gymnáziu rvali horem i spodem angličtinu a němčinu a ještě jsem si na čas přibrala francouzštinu. Ani nikdo jiný kolem mě se o Rusko nezajímal, takže jsem vlastně dělala jen to, co všichni, a o existenci Ruska přemýšlela jen nad slepými mapami v hodinách zeměpisu nebo nad testy z dějepisu, jedním uchem dovnitř, druhým ven. Tenkrát byli všichni u nás myslím rádi, že už se děti a mládež nemusí ve škole ruštinu učit povinně, vzhledem k politickým zkušenostem a neradostným vzpomínkám, takže projevovat nějaký zájem tímhle směrem či upírat pozornost právě na Rusko mohlo být i považováno za společensky dost nemístné či minimálně podezřelé. Tolerována byla spíš všeobecná ignorace „té země na východě“ a nulové povědomí dětí a mládeže o ní.

Totéž platilo i během mých univerzitních studií, nic mě ani tehdy nenutilo se o Rusko začít zajímat. Odešla jsem tedy z univerzit ruskou realitou takřka nedotčená, stejně tak jako jeho reáliemi, historií, kulturou a mentalitou jeho obyvatel. Po odchodu ze školy jsem si prošla nedávno dost náročným obdobím, už nejsem to malé děcko skákající v pokojíčku u kazeťáku a kroutící anténou rádia, příští rok mi bude třicet. Pořád ještě ovšem odmítám věnovat větší pozornost současné české hudební scéně nebo koukat na stupidní televizní hudební show a estrády, ve kterých jeden umělec vypadá jako druhý a jejich hudba zní obdobně. Spíš se teď čím dál častěji vracím v myšlenkách do minulosti, právě do doby, kdy jsem vyrůstala, a tedy i k hudbě, kterou jsem tehdy poslouchala. A tak došlo i k tomu, že se mi opět po letech ignorace vybavilo jméno Philippa Kirkorova a já ho zadala do vyhledávače. A právě ten moment na začátku letošního června, kdy jsem poprvé navštívila Philippovy nové webové stránky, spustil v mém životě řetěz událostí, motivů, pocitů a nových náhledů na spoustu věcí kolem, kterýžto řetěz pokračuje vlastně až dodnes. Pojďme se na to podívat trochu detailněji:

Jako první mě pochopitelně praštila do očí změna Philippovy image. Jednoduše řečeno: ta „šedá myš“ z monackého jeviště, s dlouhými hnědými vlasy, krásnýma očima a sladkým úsměvem, je pryč. Je evidentní, že Philipp během těch 15 let, které od té doby uplynuly, hodně experimentoval se svým vzhledem a že obrátil svou pozornost k módě, stylingu a vůbec ke všemu, co souvisí s vizuální stránkou hudebního showbusinessu a umění. Zdá se mi v tom až poměrně dost perfekcionistický – což ovšem nevnímám jako chybu, spíš naopak, jsem ráda, že má někdo zájem nezanedbávat ani tuhle část hudebního řemesla a dělat ji pořádně. Vlastně se ani tak nedivím, že k tomu u něj došlo – pokud dlouhá léta pracoval na svém vokálním projevu, až dospěl do momentu, kdy už mu stoupající a opakovaný úspěch dával najevo, že lepší v tomto směru už sotva může být, mohlo mu to dát prostor zaměřit se i na to vizuálno, tedy na to, jak vypadá na jevišti a na veřejnosti obecně. Což udělal, začal se na scéně prezentovat v nákladných zdobných kostýmech, přizpůsobil jim i své oblékání v civilu, výrazně změnil účes, přibyly mu vousy atd.

Je jasné, že těch uplynulých 15 let je na něm také znát, vypadá teď mnohem dospělejší a zkušenější, ale přesto dál neváhá v módě experimentovat a přinášet nové trendy do své vlasti. Pokud vím, nikoho takového u nás nemáme, a i kdybychom měli, mám pocit, že by u něj stejná činnost dopadla hůř než u Philippa. Někdo může namítnout, že to Philipp až přehání, se všemi těmi svými zlatými uniformami, kilty a ohňostroji na scéně. Nicméně druhá možnost, totiž sledování stárnoucí hvězdy, která se pomalu stává nudnou a trapnou, by mohlo být pro publikum ještě horší, a tudíž i pro něj samotného, protože on by se nejspíš ještě nějaký čas rád věnoval muzice na té úrovni jako teď. Tudíž logicky investuje do sebe i do věcí kolem – tak nákladné show prý před ním ještě v Rusku nikdo neměl.
A je tedy logické i to, že hned jak jsem přestala zírat na fotky na homepage jeho stránek, podívala jsem se po tom, zda by se někde nedaly sehnat jako wallpaper. Chtěla jsem mít zkrátka výsledek jeho tvrdého úsilí v tomhle směru pořád na očích, jako určitou motivaci. A dle mého názoru si ten, kdo navrhl jeho „námořnický“ styling zaslouží minimálně potlesk.



Druhou věcí, na kterou jsem se na Philippových stránkách zaměřila, byla pochopitelně jeho hudební tvorba jako taková. Jeho web je totiž jeho songy zásobený víc než dostatečně, a já tentokrát už mám dostatek času na to si procházet jeden song za druhým, tak jak ubíhala jeho léta na hudební scéně a s nimi přicházel i zřejmě zasloužený úspěch. Samozřejmě – texty jeho songů jsou pořád primárně v ruštině. Takže jsem musela zkrátka překročit své vlastní předsudky, pokud jsem jim chtěla aspoň trochu rozumět. A světe, div se – já to udělala. Vzala jsem to jako výzvu vůči sobě samé, zda se v tomhle věku ještě dokážu učit cizí jazyk, dokonce takový, který má odlišnou abecedu. Takže jsem si během několika hodin přepnula myšlení z „proč bych se měla otravovat s nějakou azbukou, copak dneska někdo potřebuje ruštinu?“ k tomu, že jsem šla a za peníze určené na jídlo na následující tři dny si koupila základní učebnici ruštiny, nad kterou se snažím sedět téměř každý den. Tím, že jde o slovanský jazyk s odlišnou abecedou, čili od počátku nic lehkého, to zároveň pro mě je dostatečný trest za ta léta ignorace všeho, co s Ruskem nějak souviselo. Jistě, že se k tomu navíc ještě přidal nechtěný bonus v podobě určité kontroverze, spočívající v projevování jakéhokoli pozitivního zájmu o Rusko zrovna v době, kdy má právě Rusko s mou částí světa dost napjaté vztahy – ale to není moje vina, tudíž nevím, proč bych za to měla nést nějaké následky. Můj život by se rozhodně neměl točit jen kolem politiky a jejích důsledků a strachu z toho, jak to či ono politické rozhodnutí dopadne.
Zatím se tomu tedy bráním a místo toho vysedávám nad zmíněnou učebnicí ruštiny, krom samotného poslouchání Philippovy hudby, sledování jeho kanálu na Twitteru a YouTube... zkrátka se chovám tak jako tisíce jeho fanoušků po celém Rusku a vůbec tam, kde je známý a slavný.

Co říct ke stylu hudby, který Philipp dělá, jako takovému? Jde samozřejmě o pop v jeho nejvíc mainstreamové a nejmasovější verzi, dle Wikipedie „s mnoha západními vlivy“, což si nemyslím, že je tak úplně přesné, resp. že by se Philipp nechal omezovat jen na orientaci na západ, aspoň v našem středoevropském slova smyslu. Balkánský poloostrov už u nás za západ považovaný není, stejně tak jako země jako Bělorusko, Litva nebo Lotyšsko. Jeho verze popu je o něco víc orchestrální, než jsme u nás zvyklí, ale pořád zní hodně dobře a ve spojení s oním typem vizuálna, který své muzice Philipp dává, to funguje ještě lépe. Pochopitelně – kdyby mě ta muzika nezaujala i přes jazykovou bariéru, nedala bych jí druhou šanci a neposlouchám ji. Ovšem děje se pravý opak, a co je pro mě ještě překvapivější – Philippa Kirkorova pořád poslouchají i lidé po celém Rusku a v širokém okolí.
Ve srovnání s naším prostředím to je dost neobvyklé – u nás je většinou zvykem, že zpěváci, kteří začali svou kariéru či byli na jejím vrcholu před 15 lety, jsou dnes kdesi za zenitem. Nebo se k tomu pomalu blíží, vděční za možnost vystupovat za pár korun na tancovačce v Otrhané Lhotě, za roli v té nekonečné řadě muzikálů průměrné kvality, které jsou dnes v módě, případně i za štěk v některé z televizních estrád, které balancují mezi trapností, vulgárností a nudou a na jejichž obsah divák zapomene v momentě, kdy použije dálkové ovládání televize.

 Naproti tomu Philipp se udržel na naprosté špičce (nejen) ruského popu a showbusinessu po celou tu dobu, ba dokonce ještě déle, jeho kariéra se datuje od konce 80.let, a ještě tu špičku posunul o dost výš. Takže může i dnes udělat koncertní turné po celém Rusku a přilehlých zemích a lidem pořád stojí za to utrácet peníze za vstupenky, dokonce i bez ohledu na to, že byl třeba zrovna v jejich městě naposledy před měsícem. Chodí pořád na jeho show, sály bývají vyprodané, dávají mu kytice doslova po tunách, tleskají a zpívají s ním jeho songy (nevěřila bych, kdybych neviděla videa, která téměř po každém koncertě sdílí na Twitteru a která točí sám přímo z jeviště svým iPhonem namířeným do publika, s komentářem, ve kterém městě to právě má tak skvělé fanoušky). Musí tedy být nesmírně talentovaný a zároveň dost psychicky odolný vůči všemu, co se s jeho slávou pojí.

Mnozí ho obviňují z toho, že velká část jeho repertoáru není původní a že přebírá songy například od účastníků hudební soutěže Eurovize (která je pro Rusko velmi důležitá a Philipp sám do ní několikrát také různým způsobem přispěl, naposledy letos, když produkoval song zástupkyň Ruska, sester Máši a Nasti Tolmachevových, které skončily tuším sedmé; sám se Eurovize zúčastnil v roce '95). Nicméně já Eurovizi nesleduju, tudíž je pro mě tahle námitka irelevantní a spíš vítám, že někdo nenechá songy, které tam zazněly, jen tak zapadnout, dá jim nový život a podobu a vezme je třeba s sebou na místa, kam by se jejich původní interpret vůbec nedostal, takže mohou zaznít i tam. A někdy jsou dokonce i Philippovy převzaté songy lepší než originál – například jeho verze songu „Americano“ od Lady Gaga, v podobě, jakou jí dal na letošní hudební soutěži „Nová vlna“ v lotyšské Jurmale, byla úžasná.


Takže si vše na závěr můžeme shrnout: znovu jsem pro sebe objevila Philippa Kirkorova, jeho hudbu a svět kolem něj, a učinila ve svém životě pár změn, které se toho dotýkají. Ono totiž nejde jen o to, že se učím rusky, založila jsem si účet na Twitteru nebo (opět) zkouším psát blog, tentokrát dokonce i v angličtině, kterou jsem už roky prakticky nepoužila. Jde i o to, že jsem se začala o Rusko, jeho geografii, kulturu a mentalitu lidí zde žijících zajímat v celkovém a obecném smyslu. Jedním z důvodů je to, že přece jen nechci skončit s pocitem, že o zemi takové rozlohy a důležitosti nevím prakticky vůbec nic. No a dalším je třeba to, že by mě zajímalo, proč lidé v Rusku reagují na Philippa, jeho songy, vystoupení na scéně i na veřejnosti tak, jak reagují. Zatímco pro některé se totiž stal ikonou, pro jiné je kontroverzní postavou, především prý kvůli některým nevhodným reakcím směrem k novinářům a kritikům jeho tvorby, kterým se bohužel v minulosti nevyhnul. Jako nezaujatý (nebo spíš až příliš zaujatý) fanoušek, který ty události v oné době nesledoval, můžu těžko soudit, o co vlastně šlo. Umím si docela dobře představit, že šlo o výsledek kombinace momentálních Philippových psychických obtíží, plynoucích z jeho náročného profesního i osobního života (ten tlak, který je na něj kladen, aby vydržel být co nejlepší za všech okolností, musí být obrovský a vyčerpávající), které se potkaly s běžnou mírou novinářské bulvárnosti a stupidity (a slovy „běžná míra“ myslím to, co je obvyklé v Rusku, ne v našich zakrslých poměrech). 

Lidé kolem mě o mě vědí, že právě tyhle věci nesnáším od doby, kdy jsem ukončila svá studia právě žurnalistiky a příbuzných oborů a získala nezbytnou dobu praxe, čili další zkušenosti, které mi jen potvrdily mé domněnky a prohloubily můj odpor k těmhle věcem. Opravdu mi není dobře po těle jen z představy, že by po mně někdo mohl někdo chtít, abych coby novinářka šla a ptala se Philippa (nebo kohokoli jiného) na ten jistý typ otázek, které ho mají co nejvíc ponížit a ublížit mu a ukázat toho novináře v co nejlepším světle. Ono je dost už jen na tom, že takové otázky musím náhodně číst v médiích a smířit se s myšlenkou, že je všichni berou jako legitimní a stejně tak vážně berou i odpovědi, které dostanou. Takže bych se asi nestyděla za reakci na otázku „kdy už konečně začnete zpívat něco vlastního?“, i kdyby tou reakcí mělo být pár přes ústa nebo nevybíravé pojmenování dotyčné novinářky na veřejné tiskovce, byť jsou za to v Rusku prý poměrně vysoké tresty. Nicméně doufám, že tyhle problémy už má Philipp za sebou – jako fanoušek mu sotva můžu přát něco jiného než všechno nejlepší a co nejvíce štěstí, aby mohl podávat své nejlepší výkony i nadále a sám si je užíval tak, jako tomu je u jeho fanoušků.