Jak už jsem zmínila v jednom z předchozích příspěvků, začala
jsem se znovu zajímat o „krále ruské pop-music“ Philippa
Kirkorova. Bylo tedy jen otázkou času, kdy mi přestanou stačit
„pouhé“ ukázky jeho hudby na jeho stránkách nebo několik
náhodných videí na YouTube, a kdy se začnu shánět po nějaké
jeho ucelenější koncertní prezentaci, tak jako tomu bylo u jiných
mnou oblíbených artistů (namátkou třeba Mylene Farmer, Tiny
Turner, Erose Ramazzottiho nebo Kylie Minogue či Garoua). Musela
jsem opět vycházet ze skutečnosti, že osobní návštěva
nějakého Philippova koncertu mi bohužel v dohledné době nehrozí
a že pokud jde o šíření jeho koncertních záznamů (či jeho
produkce vůbec), selhává i naše distribuční síť, jak už je u umělců z východu obvyklé. Proto jsem byla velmi ráda, když jsem
našla na YouTube záznam celého koncertu Philippa Kirkorova z moskevského Kremlu, který se odehrál v roce 2011 a který byl de facto úvodem k jeho koncertům po celém Rusku i v zahraničí,
které (samozřejmě aktualizované o nově vydané songy) probíhají
téměř nepřetržitě až do dnešních dnů. Odkaz na koncert
najdete zde, vzhledem k délce show (cca 2 hodiny 45 minut)
doporučuji stažení zejména majitelům méně kvalitního
internetového připojení.
Měla
jsem tedy k dispozici záznam koncertní show „DruGOY“ v Kremlu a
k tomu pár základních informací ve stylu „nejdražší a
nejvýpravnější koncertní show v Rusku všech dob, nákladné
kostýmy, precizní choreografie, 3D efekty“. Další fakta už
jsem si musela vydedukovat sama: například to, že pokud je někdo
schopný objíždět Rusko a okolí se stejnou show po tři roky,
dokonce se vracet na místa, kde už s ní několikrát byl, musí to
zřejmě být hodně kvalitní, aby to mělo publiku co nabídnout.
To u nás v Čechách samozřejmě obdoby nemá, ani u muzikálových
produkcí, natož u sólových umělců. Stejně tak může překvapit
už samotná délka této koncertní show – jak to ten Philipp
zařídil, aby se mu laskavý divák ke konci už nenudil nebo nebyl
unavený tím, že se po něm přes dvě hodiny vyžaduje stále
stejná úroveň pozornosti a adekvátní reakce na umělce na
jevišti? Bylo mi jasné, že během show zazní i spousta songů,
které jsem do té doby neznala, tudíž jsem ani netušila, zda se
mi vůbec budou líbit či zda jim (vzhledem k přetrvávající
jazykové bariéře) budu správně rozumět. Můžu se soukromě
přiznat i k jedné věci, a to sice k tomu, že když jsem tehdy na
začátku letošního června začínala hudbu Philippa Kirkorova
poslouchat, chvíli mi trvalo, než jsem se v ní nějak zorientovala
a dokázala odlišit jeden song od druhého a starší písně od nových. Proto jsem předpokládala, že během koncertu budou písně
nakombinovány a prezentovány tak, aby byla dramaturgie celé show
pro diváka dostatečně pestrá i přes případnou hudební či
textovou podobnost jednotlivých songů.
Dnes, po několikátém shlédnutí celé show tedy už můžu říct:
ano, ta show je pestrá a rozmanitá více než dostatečně. A to i
přes to, že scéna je ztvárněna sice zajímavě, ale z našeho
pohledu spíše až minimalisticky. Což je ovšem logické hned z
několika důvodů. Jednak je v Rusku zvykem, že publikum i při koncertech popových mega hvězd sedí v prostorném auditoriu (takže
žádný kotel ječících fanoušků pod jevištěm a žádný les
rukou se svítícími tyčinkami a mobily nad hlavami). No a druhak
je zřejmě celá show od začátku zamýšlena jako putovní, tedy
její tvůrci museli počítat s tím, že se musí přizpůsobit jak
obřímu reprezentativnímu sálu v Kremlu, tak třeba koncertnímu
sálu v 60tisícové Anapě (který bych po shlédnutí ukázky
přirovnala ke kulturáku v kterémkoli českém maloměstě typu
Liberec nebo Prostějov), zkrátka prostorám, které to ruské
(bulharské, litevské atd.) kulturní zázemí má k dispozici. Vše
se tedy odehrává na scéně obdélníkového tvaru, žádná mola
vybíhající mezi diváky, žádná pohyblivá rampa vozící
interpreta nad hlavami publika, žádné kropení diváků vodou a
sypání jim konfet do účesu. Aniž by tím nějak utrpěla celá
show. Od prvního momentu, kdy se Philipp Kirkorov objeví na scéně,
je navíc zřejmé, že právě on sám bude tím hlavním a
základním stavebním kamenem celé show. Ano, má tam vynikající
tanečníky v různorodých kostýmech, kteří výborně doplňují
jednotlivé songy. Má tam rovněž doprovodné zpěváky a kapelu,
ovšem obojí stranou hlavního dění na scéně. Ale ta show stojí
a padá na Philippovi, jeho zpěvu, jeho kostýmech a jeho interakci
jak s tanečníky, tak později i s publikem.
![]() |
Philipp při songu Ljubov bez ljubvi |
Od
prvních chvil koncertu je možné vnímat, jaký skok v prezentaci
sebe coby umělce a hudebníka Philipp udělal od toho roku 1999, kdy
jsem se o něm dozvěděla poprvé. Získal herecké zkušenosti,
které mu pomohly uplatnit jeho přirozený (a nesporný) talent
(ostatně hrál v několika filmech, TV show i v ruské verzi
muzikálu Chicago, a jeho klipy se občas dají srovnat například s
obdobnou tvorbou Mylene Farmer – narážím třeba na songy „Sněg“
či „Mně ně žal“), takže i v nejdivočejším kostýmu působí
stejně přirozeně, jako se dokáže přirozeně pohybovat na scéně.
Konec konců je dokonce i hudebně vysokoškolsky vzdělán na
prestižní moskevské hudební škole. Jako divák vnímám, jak moc
na sobě tento umělec během své 25leté kariéry zapracoval, aby
se dostal na vrchol místní hudební scény, udržel se tam po celá
ta dlouhá léta a ještě ji neustále posouval výš. Dnes je velmi
výrazný – aniž by se ovšem nějak vnucoval. Pouze podává
perfektní výkony podle svých představ, prakticky den za dnem,
pokaždé na jiném místě (z čehož je zřejmé, jak oddaný své
tvorbě musí být), jen reakce publika jsou prakticky všude stejné.
Už jaksi není vhodné před tím pánem, co má pomalu padesátku na krku, hystericky ječet, byť i takové fanynky se v mladších i
starších věkových kategoriích najdou. Místo toho přicházejí
na řadu kytice. Na české poměry v těžko uvěřitelných
kvantech – jen během téhle show „DruGOY“ si je Philipp
přebírá minimálně třikrát, přičemž jednou k tomu dokonce
využije tříkolku s přívěsem, na které projíždí mezi diváky
– ani ta ovšem nestačí a v závěru koncertu se kytice stejně
vrší na okraji scény. Přičemž Philipp je samozřejmě dostává
i od mužů, kteří umějí ocenit a vychutnat kvalitní pop.
Nicméně zpátky k průběhu celé show v Kremlu. Pohled do
playlistu nám potvrdí, že ústředním tématem Philippových
songů stále zůstává především láska – ať už ta, o kterou
muž nějakým způsobem usiluje či je pro něj (zdánlivě)
nedosažitelná (například v songu „Gibnu ja“ nebo „Bez
tebja“), vztah, který už skončil nebo se k tomu schyluje
(„Sněg“, „Ja otpuskaju tebja“, „My tak nělepo razošlis“,
„Žestokaja ljubov“ nebo „Mně ne žal“), nebo zkrátka jen
ta, která šťastně trvá ( „Ja prosto sčastliv“, „Ja za
tebja umru“, „Ja tak ljublju tebja“). Jak ji podat, aby vše
nesklouzlo ke kýči a banálnosti? Philipp Kirkorov zvolil velmi
účinný způsob: mění se jeho kostýmy, mění se vizualizace na
obrazovkách a další efekty na scéně, mění se formace tanečníků
a tanečnic. A pak už jen zbývá onen song „pouze“ perfektně
odzpívat a dostat ze sebe ty emoce, které má vzbudit. Struktura
songů je většinou dost podobná, s orchestrálním předělem
uprostřed a směřující knbspvygradovanému závěru. Což také
usnadňuje choreografii a dramaturgii celé show, stejně jako
orientaci diváka v tom, co teď asi bude následovat.
Pokud
jde o choreografii jako takovou, všimne si divák i poměrně
neobvyklé věci: Philipp se i při rychlejších písních vyhnul
zběsilému lítání po jevišti, spojenému se ždímáním litrů
potu, rozmazaným make-upem a rozcuchaným účesem, stejně jako
poskakování tanečníků a la spartakiáda, kdy všichni provádějí
stejné pohyby. Zřejmě už má tyhle časy za sebou, a tak může
zvolit naprosto opačný způsob: čím rychlejší song, tím
pomalejší a na detailní a přesné provedení náročnější
choreografie, přičemž tanečníci bývají rozděleni jak do párů,
tak do různorodých skupinek, z nichž každá provádí
choreografii do značné míry nezávisle na ostatních a jen občas
spolu kooperují, případně se k nim připojí i sám Philipp.
Tudíž například provedení songu „Ja etu žizn za tebje
otdam“ připomíná spíš lekci jógy nebo pilates, provozovanou
tanečníky v plavkách a bikinách v prostředí úžasně
realistických vodopádů promítaných na scénu, zatímco Philipp
pouze zpívá. Vždy jde spíše o zdůraznění určitého gesta
nebo o rozmístění tanečníků na scéně a přitáhnutí
pozornosti na jejich kostýmy, než o jejich maratonské výkony
hecující publikum k salvám potlesku.
Kostýmy
samotné jsou rovněž velmi rozmanité. Samostatnou kapitolou je
Philipp sám, který se během koncertu převlékne asi 5x, přičemž
se většinou drží kombinace různě výrazně zdobeného pláště
či saka a kalhot, což případně obměňuje vysokými botami,
barevnou šálou nebo čapkou vojenského či civilního střihu.
Nebojí se ale obléci si i krátké kalhoty k saku, případně kilt
na závěrečné songy v rytmu balkánského disca. Tanečníci jsou
v tomto směru ještě variabilnější, objevují se masky přes
obličej (buď ve stylu „Batman“ jako v úvodu celé show, nebo
laděné do benátského karnevalu při tangu „Gelosia“),
případně mají kostýmy ve stylu jednotlivých maloměstských
povolání (uklízečka, učitelka, popelář, voják) při písních
„V etot čas“ a „Znojnyje noči“, zkrátka se luxus a
nákladnost střídá se stylizovaným měšťáctvím a
jednoduchostí. A to platí i pro rekvizity na scéně – od zařízení, které Philippa na začátku show přetáčí vzhůru
nohama, přes ohňostroje v popředí scény nebo posazené na lustry
(song „Koroleva“) až po obyčejné dřevěné dveře, obří
gauč či kufr, které hrají ústřední roli v písních „Gibnu
ja“, „V etot čas“ a „Znojnyje noči“. Stejným způsobem
lze popsat i vizualizace a projekce promítané na scéně: od
jednoduchých typu měnící se oblaka („Věrni mně muzyku“),
plachetnice na moři („Poletěli“) nebo siluety zámku
(„Žestokaja ljubov“) až po složitější efekty, kdy například
na scéně padá imitovaný sníh nebo reálně prší (obojí při
songu „Sněg“). Výrazně vybočuje svým provedením například
song „Věrnitě mně krilya“, který Philipp odzpívá před zataženou oponou úplně sám. Nu a samozřejmě musím zmínit i
prvek, který se prolíná celým koncertem a spojuje jednotlivé
songy dohromady – byť tedy nevím, zda jsem ho vzhledem k jazykové
bariéře pochopila úplně správně. Jde o zářící kouli zřejmě
magického charakteru, mající moc plnit člověku přání, kterou
Philipp coby malý chlapec dostane kdesi v „říši snů“, resp.
„na jiné planetě“, od jakési entity zosobňující pána boha,
se kterým se později v průběhu koncertu v předtočených
scénkách setkává už coby dospělý a rozpráví s ním (a později i se svým „mladším já“) o svých přáních, načež
se opět vrací na scénu, pokaždé v jiném kostýmu. Při tomto
koncertu si zkrátka milovník vizuálna přijde na své.
Další úrovní celé show je Philippova interakce s publikem. Už
jsem zmínila, že se tentokrát nekoná žádné hysterické
křepčení, natož vrhání předmětů z publika na pódium. To
ovšem neznamená, že Philipp s publikem nekomunikuje – naopak,
nemá problém mezi nimi procházet, zpívat, přebírat od nich
květiny, nechat se od odvážnějších fanynek líbat na tvář,
reagovat na svoje blízké, kteří sedí mezi nimi... Kamera si
všímá jak přítomnosti Philippova otce, rovněž známého
zpěváka Bedrose Kirkorova, tak dalších lidí z Philippova okruhu
nejbližších – jeho bývalé ženy, pěvecké divy Ally Pugačevy,
jejího manžela Maxima Galkina, její dcery, rovněž zpěvačky
Kristiny Orbakaite (které Philipp dokonce věnoval jednu ze svých
tehdy nových písní), Philippova dobrého přítele a rovněž
zpěváka Nikolaje Baskova a jeho partnerky... V průběhu koncertu
vystoupí dokonce dva Philippovi hosté – nejdříve ukrajinská
zpěvačka Ani Lorak s duetem „Gimn nězbyvšimsa mečtam“,
později mladá ruská operní pěvkyně, sopranistka Aida
Garifullina se zajímavou úpravou duetu „Golos“. Nu a publikum
je i na tomto koncertě povzbuzováno ke spontánním reakcím,
jednak ke zpěvu refrénu známého songu „Žestokaja ljubov“,
tak později k tanci na přídavkové songy převzaté Philipem od rumunsko-německého DJ Shantela (Sadagora Hot Dub/ V sadu Edemovom, Disko Boy a Disko
Partizani). Ty ostatně zůstávají vrcholem a finálem Philippových
koncertů až do dnešních dob, jak ukazují jak videa, která on
sám točí z pódia svým iPhonem, tak videa sdílená fanoušky.
![]() |
Philipp Kirkorov & Kristina Orbakaite |
Co tedy říct na závěr? Že mě Philippův koncert nezklamal je
snad dostatečně jasné. Že mi nevadí ani převzaté songy, ani
občasné zpívání na playback (zrovna na tomto koncertu si ho je
možné všimnout minimálně v pěti případech, ale většinou se
to dá pochopit, například když se Philipp pohybuje mezi diváky),
rovněž. A že už chápu, proč s tímhle programem dokáže
Philipp Kirkorov objíždět svou zem stále dokola a lidé na něj
stále chodí, to také. Ba co víc, začínám věřit a doufat, že
tenhle člověk toho má ještě hodně před sebou a že má na to,
aby i tuhle svou show ještě v budoucnu překonal. A upřímně
řečeno, dnes těm posměškům na jeho adresu ze strany některých
ruských médií rozumím ještě méně. Radši snad ani nevědět,
o jaký druh uměleckých kvalit někteří z těchto novinářů
vlastně stojí. Jestli jim jde o nějakou vulgárnost, bulvárnost,
vyjadřování negativna atd., tak to myslím není ani v zájmu
publika, ani v zájmu Philippa samotného – a buďme za to rádi, z
téhle úrovně se snadno zapadá do fádnosti a průměrnosti,
lhostejno, na jak „cool“ a „in“ si onen umělec zrovna hraje
a za jak „cool“ to média vydávají. Jako člověk ze střední
Evropy, který je něčím takovým válcovaný vlastně po celou
dobu Philippovy kariéry, to možná cítím ještě silněji než ctění ruští novináři. Kde není kvalitní muzika a tvorba, tam
to nezachrání přifouknutá poprsí či obnažené rozkroky, ani
střídání milenek či teatrální přiznávání se k jiné
sexuální orientaci, ani jiné výstřelky mimo scénu. Ono i ten
make-up na scéně a třeba barevné kontaktní čočky se musejí
umět nosit. V tomto ohledu lze pak plně chápat, že se Philipp
snaží svůj soukromý život (zejména své dvě malé děti) od dosahu médií maximálně odstřihnout (s hořkou vzpomínkou na to,
že když to ještě nedělal, bylo to pro něj jako šlápnout na
hrábě, protože se toho okamžitě pokusili zneužít jak někteří
novináři, tak jeho závistiví a méně úspěšní kolegové z branže).
Philipp Kirkorov už ví, že na scéně a po profesní stránce toho
pro publikum umí a chce udělat hodně, a že už má stanovenou
hranici, pod kterou se mu očividně jít nechce. A zrovna tak věří,
že publiku bude stačit, když už jim po těch letech zazpívá, že
je „prosto sčastliv“ a že diváci nebudou nutit ty novináře
pídit se po detailech, ale nechají ho mezi těmi koncerty taky žít.
Ono to musí být poměrně náročný život, když jarní turné
přejde do letního, letní do podzimního, pak už pomalu začnou
přípravy na Vánoce, televizní vystoupení, do toho různé
soutěže, natáčení nových písní a klipů k nim, sledování,
co je v branži nového, pochopitelně přípravy na Eurovizi, letos
ještě podíl na titulním songu olympijských her v Soči, téměř
každodenní přesuny jak v rámci Ruska, tak celého světa... a do
toho tedy téměř povinný kontakt s médii, z nichž mnohá mají
spíš zájem Philippa stáhnout dolů, případně o něm informovat
tak nějak po svém.
Takže jsem se třeba zasmála, když anapská lokální televize
zařadila zprávu o připravovaném koncertu Philippa Kirkorova v
jejich městě mezi informace o výstavě exotických plazů a
oznámení o závodech plachetnic. Povědomě maloměšťácké.
Ovšem neudělalo se mi příliš volno, když jsem četla analýzu
„sociálních trendů“ týkajících se návštěvníků různých
kulturních událostí (což je prý v Rusku oblíbená kategorie),
sepsanou jakousi ruskou novinářskou hvězdou s referencemi ze zahraničí. Dáma zkoušela cosi vyvodit ze zjištění, že na koncerty Philippa Kirkorova prý chodí především mladé dívky a
pak střední věková kategorie žen, obvykle prý nepříliš
majetní lidé, a co prý dotyčné na Philippovi vidí, když on je
prý známý svým „nevhodným chováním k ženám“... Zkrátka
obvyklá snaha o vyrobení skandálu za každou cenu, plus ještě
hodně nekvalitní pokus o hodnocení vkusu publika na základě
nějakých rádoby sociologických statistik, div že to ještě
neodbíhalo do psychologických posudků, aby si dotyčné
návštěvnice koncertů Philippa Kirkorova před „velkou dámou z novin“ připadaly špatně... Aby se snad laskavý divák příště
bál na nějaký koncert jít, aby se nestal objektem zájmu takto
škatulkujících individuí, která mají z nějakého důvodu
potřebu pátrat po jeho příjmu nebo řešit jeho záliby. I člověku neznalému prostředí to ukáže, jak moc jsou některá
ruská média bez ohledu na ony slavné „zahraniční reference“
či proklamovanou „profesní zdatnost“ vlastně nesvobodná v
deskripci, a tedy i spoluvytváření, vlastního kulturního
prostoru. Může to být jen důsledek tlaku, který je zas na ně
vyvíjen oficiálními místy a který se „jen“ snaží přesunout
na ty umělce, nicméně pak se nelze divit, když se tomu kdokoli
brání.
A
jak říkám, jestli taková média mají nějaký zájem na
narušování hranic soukromí, které si někdo stanoví, pak já
coby fanoušek (navíc zahraniční) tímto zájmem netrpím, tudíž
není možné se „mým zájmem“ na daných informacích nějak
zaštiťovat. Přijímat můžu pouze to, co dotyčný sdílí sám a dobrovolně. A toho je zrovna u Philippa Kirkorova dost a dost,
nebojí se sdílet s publikem svoje vzpomínky z dětství, na
důležité momenty své kariéry, dříve nepublikované fotografie
a videa, reference a komentáře k lidem a událostem, jimiž je
nějak ovlivněn a kterých si váží, nakonec – i ta videa
nahrávaná na koncertech z pódia do publika na iPhone sdílí ze
všech mně známých umělců snad pouze on sám... Chtít víc by
už možná bylo opravdu až příliš, inspirace pro obohacení
vlastního života si u Kirkorova může najít každý dost. Ostatně
mě samotnou už jen pouhé ukázky jeho tvorby přiměly přestat
se patlat donekonečna ve vlastních soukromých problémech, zaměřit
se na budoucnost, začít se učit rusky a zajímat se o ruskojazyčnou oblast v jiném než negativním slova smyslu, což je
myslím na dnešní dobu víc než dost.
Playlist:
- Ty vsjo uvidiš sam (Ты все увидишь сам)
- Novyj geroj (Новый герой)
- Ljubov bez ljubvi (Любовь без любви)
- Ja otpuskaju tebja (Я отпускаю тебя)
- Sněg (Снег)
- Věrnitě mně krilya (Верните мне крыля)
- Gibnu ja (Гибну я)
- Edinstvennaja (Единственная)
- Ptica v grudi (Птица в груди)
- Ja takoj něžnyj (Я такой нежный)
- V etot čas (В етот час)
- Znojnyje noči (Знойные ночи)
- Moja zvězda (Моя звезда)
- Gimn nězbyvšimsa mečtam (duet s Ani Lorak) (Гимн незбывшимся мечтам - дует с Ани Лорак)
- Ja tak ljublju těbja (Я так люблю тебя)
- Tri sčastlivych dňa (Три счастливых дня)
- Poleteli (Полетели)
- Verni mne muzyku (Верни мне музыку)
- Ja etu žizn tebje otdam (Я ету жизнь тебе отдам)
- My tak nelepo razoshlis (Мы так нелепо разошлись)
- Žestokaja ljubov (Жестокая любов)
- Moje ličnoje dělo (Мое личное дело)
- Gelosia
- Diva (Дива)
- Golos (duet s Aidou Garifullinou) (Голос - дует с Аидой Гарифуллиной)
- Koroleva (Королева)
- Ja za tebja umru (Я за тебя умру)
- Bez tebja (Без тебя)
- Ja prosto sčastliv (Я просто счастлив)
- Sadagora Hot Dub (В саду Едемовом)
- Disko Boy (Диско Бой)
- Disko Partizani (Диско Партизани)
- Kristina (Кристина)
- Prosto podari (Просто подари)
- Mne ne žal (Мне не жаль)
- Struny (Струны)
![]() |
Plakát zvoucí na koncert Philippa Kirkorova v Nižném Novgorodu; obvyklá cena vstupenky je mezi 2500-6000 rubly |