Jak
tak koukám, ty záchvaty nostalgie, co mě popadají už od června,
zřejmě mají ještě nějakou dobu pokračovat. Tentokrát je
přiživil jeden z mých bývalých spolužáků ze střední školy.
Jak a čím? Jednoduše – o letošních prázdninách si udělal
výlet do italských Benátek, a zrovna před několika týdny z něj
sdílel své fotografie, včetně té, na které je místní socha
dramatika Carla Goldoniho, s poznámkou, že „si na mě u ní hned
vzpomněl“. Což je od něj samozřejmě moc milé a děkuju mu za
to.
Socha Carla Goldoniho v Benátkách |
Další
rok už ovšem většina nás „divadelníků“ přešla právě k
panu Faltejskovi, zatímco „původní soubor“ až na pár výjimek
na pokračování své další činnosti právě pod vedením pana
Faltejska rezignoval a dotyční se spíš začali věnovat jiným
aktivitám, které jim naše škola nabízela. Došlo tedy k vytvoření souboru nového, omlazeného o kvintány (první ročník
vyššího gymnázia), a vše začalo pro pana Faltejska nanovo –
výběr a úprava hry, rozdělení rolí (podotýkám – mládeži,
se kterou se potkával předtím pouze v hodinách rétoriky a z
nichž nikoho vlastně osobně neznal), vysvětlování děje hry, no
a pak ona každotýdenní rutina v podobě čtených zkoušek, které
se tehdy ovšem ještě odbývaly právě v prostorách učeben naší
školy. To asi bývalo nejnáročnější, občas bylo zkrátka
především na chlapecké části našeho kroužku znát, že by po
náročné výuce spíš dala už přednost relaxaci někde u piva
nebo při sportu než dalším hodinám memorování a zkoušení
textu a interakce s ostatními účinkujícími. Bylo tudíž poměrně
náročné zařídit, aby se celý soubor, byť čítal jen asi okolo
15-20 členů, sešel pohromadě, většinou na zkouškách vždy
několik lidí chybělo a zkoušelo se ve skupinkách podle toho, kdo
byl právě přítomný, jak už to tak bývá.
Jak
už bylo řečeno, vybrali jsme si tedy italského dramatika Carla
Goldoniho, z jehož děl pro nás byl sestaven jakýsi kompilát,
založený převážně na Sluhovi dvou pánů, Mirandolině a
Poprasku na laguně. A jak už to tak chodí, jedna z hlavních rolí
– dívky, která se chce vdát proti vůli svého otce – připadla
právě na mě. Jak už jsem naznačila v jednom z předchozích
článků, byla jsem v té době pořád ještě tou postupně se ve
městě rozkoukávající holkou z vesnice, která se ostýchala
otevřít pusu a při každém vystoupení před spolužáky s
nějakým referátem bojovala s trémou. Ovšem právě proto jsem se
rozhodla chodit do souboru p.Faltejska, abych tuhle svou trému a
ostýchavost překonala a zjistila, jestli spolu s ostatními dokážu
vytvořit i nějaké komplexnější dílo, které je schopné
opakování. Je nepochybné, že pan Faltejsek coby zkušený herec a
režisér mou tehdejší nejistotu vycítil – a byť mohl do mé
role obsadit kurážnější děvčata, neměl nic proti tomu, abych
si ji vzala na starost já a „Beatrice“ tak byla cudná, nesmělá
– a spolehlivá v tom, že nezapomene text. Nu, snad jsem ho příliš
nezklamala.
Pro mě osobně to byla příležitost jak k seznámení se se spolužáky, se kterými bych se jinak jen míjela na chodbě, tak tedy i k práci na sobě samé, jak už jsem řekla. Zábavnou formou, ovšem člověk už si tu uvědomoval, že je součástí nějakého týmu, který je na jeho výkonech závislý. Byl to i určitý způsob přechodu z dětského věku do mladší dospělosti – najednou už člověk nebyl jen tím prckem se školním batohem na zádech, který teprve začínal experimentovat s používáním make-upu, ale už se po něm chtělo, aby se choval jako holka na vdávání! Ba co hůř – role mi předepisovala i milostnou scénu, byť vyjádřenou pouze zvuky za dekoracemi! Mně, která jsem tehdy o opačné pohlaví téměř nejevila zájem a jejíž první skutečný vztah byl ještě ukrytý v daleké budoucnosti! Ne že by na tom ostatní nebyli více méně podobně, například role mého otce se zhostil tehdy asi patnáctiletý spolužák z nižšího ročníku. Pro mě to ovšem bylo fascinující právě v tom, že mi role dovolovala a přikazovala dělat to, na co jsem si v reálu ještě sama netroufla či jsem to jen nedělala – svádět a odmítat nápadníky, hádat se s otcem, poroučet služce nebo Truffaldinovi... Dokonce si vzpomínám, že na mě připadla hned úvodní scéna, ve které dvě vdavekchtivé dívky věší prádlo a přitom se spolu baví o počasí a chlapcích, a že jsem se tehdy v těch svých 17 letech i trochu bála, jestli zvládnu to „prádlo“ pověsit „správně“, vzhledem k tomu, že jsem se doma k takovým činnostem předtím ještě nedostala (přes týden jsem byla na internátě a na víkendy jezdila domů, kde mi tenhle servis obstarávala máma).
Pro mě osobně to byla příležitost jak k seznámení se se spolužáky, se kterými bych se jinak jen míjela na chodbě, tak tedy i k práci na sobě samé, jak už jsem řekla. Zábavnou formou, ovšem člověk už si tu uvědomoval, že je součástí nějakého týmu, který je na jeho výkonech závislý. Byl to i určitý způsob přechodu z dětského věku do mladší dospělosti – najednou už člověk nebyl jen tím prckem se školním batohem na zádech, který teprve začínal experimentovat s používáním make-upu, ale už se po něm chtělo, aby se choval jako holka na vdávání! Ba co hůř – role mi předepisovala i milostnou scénu, byť vyjádřenou pouze zvuky za dekoracemi! Mně, která jsem tehdy o opačné pohlaví téměř nejevila zájem a jejíž první skutečný vztah byl ještě ukrytý v daleké budoucnosti! Ne že by na tom ostatní nebyli více méně podobně, například role mého otce se zhostil tehdy asi patnáctiletý spolužák z nižšího ročníku. Pro mě to ovšem bylo fascinující právě v tom, že mi role dovolovala a přikazovala dělat to, na co jsem si v reálu ještě sama netroufla či jsem to jen nedělala – svádět a odmítat nápadníky, hádat se s otcem, poroučet služce nebo Truffaldinovi... Dokonce si vzpomínám, že na mě připadla hned úvodní scéna, ve které dvě vdavekchtivé dívky věší prádlo a přitom se spolu baví o počasí a chlapcích, a že jsem se tehdy v těch svých 17 letech i trochu bála, jestli zvládnu to „prádlo“ pověsit „správně“, vzhledem k tomu, že jsem se doma k takovým činnostem předtím ještě nedostala (přes týden jsem byla na internátě a na víkendy jezdila domů, kde mi tenhle servis obstarávala máma).
Nu,
postupně jsme se tedy se spolužáky „sehráli“ a přišel čas,
abychom také začali zkoušet přímo v prostorách divadla. Nebo
spíš divadélka, vždyť vnbspauditoriu bylo jen pár desítek míst.
Ale i tak... první setkání s takovýmhle prostředím... první
shromáždění nás „herců“ na jevišti, ještě bez kulis a
rekvizit, které jsme si z části sháněli i svépomocí, s
prázdným hledištěm (zatímco naši „hosté“ se v té chvíli
učili ve škole matematiku nebo češtinu), s jedním rozsvíceným
světlem a panem režisérem mluvícím nám do duše... A pak první
rozhýbání se, zkoušení ve skupinkách či dvojicích podle
příslušných scén, nacvičování si příchodů na scénu a
odchodů, motání se mezi oponami, přesuny v zákulisí z jedné
strany scény na druhou, vzpomínání, na které straně člověk
nechal text nebo nějakou svou rekvizitu... kuřácké pauzy, kdy nám
„Truffaldino“ hrál na klavír vedle scény Nohavicovu
„Vlaštovko, leť!“, zatímco my jsme s jiným spolužákem
filosofovali o nesmrtelnosti chrousta a dělitelnosti nulou... A pak
první vybírání a zkoušky kostýmů, výroba a stavění kulis...
Ty měl tehdy myslím na starosti spolužák, který je dnes
architektem, zatímco „Truffaldino“ se se svým herectvím
profesionalizoval. No a samozřejmě první vtipné momenty, jako
když si kluci odložili prázdné láhve od piva na bednu, na které
jsem stála a odříkávala svůj text „z okna domu“, načež
jsem se měla otočit a „vyběhnout z domu“ do popředí scény,
přičemž se všechny ty láhve pochopitelně poroučely k zemi jak
kuželky a já v ten moment překvapením a leknutím zapomněla
text.
Jestli
to vše byla „jen“ romantika? Svým způsobem ano, i když to
byla už do jisté míry i práce, člověk už věděl, že jiní by
si třeba netroufli nebo by nezvládli se naučit, odříkat a
odehrát těch pár desítek vět během asi hodinu trvajícího
představení. Kupodivu jsem ale nikdy neměla pocit, že na scénu
lezu proto, že chci, aby mi lidi tleskali a volali „Bravo!“,
nebo mě nějak obdivovali za to, jak jsem v té roli byla dobrá.
Ten potlesk na konci představení z mého pohledu patřil všem
hercům (a samozřejmě i režisérovi) stejně a měl nám potvrdit,
že jsme se z pohledu diváků zhostili svých rolí dobře a
vytvořili kvalitní produkci.
No a
pak už přišla premiéra, i s pravým „divadelním“ líčením
a účesy – tehdy se na nás cvičily studentky jedné místní
střední školy oboru kosmetička, které si zase náramně užívaly
tuhle možnost, takže jsem na premiéru měla oči myslím
namalované nazeleno a odpoledne na reprízu na růžovo a vlasy do dvou culíků, až se mě můj divadelní „otec“ ptal, jestli se
chystám na Šmoulí party. Hráli jsme nejdřív pro studenty
nižších tříd našeho gymnázia, odpoledne byla repríza pro rodiče a pozvané hosty a druhý den ještě pro vyšší ročníky
školy. Trému jsem samozřejmě měla obrovskou, ale opět se mi
potvrdilo, že když člověk přežije první momenty na scéně,
najednou nějak „vypne“ a místo na to, že na něj koukají
desítky lidí a svítí světla, se soustředí spíš na spoluhráče
na scéně a na to, co sám dělá a říká. A mí spolužáci to
prožívali ještě méně, dokonce si pamatuju i onu výraznou
zlomyslnost, kterou kluci provedli děvčatům při jejich společném
výstupu: při scéně v „kavárně“ si holky měly připít
„likérem“ (nahrazeným samozřejmě vodou) a pak pokračovat v
dialogu, ovšem kluci děvčatům na premiéru tajně podstrčili
místo vody vodku... což jim v zákulisí způsobilo nesmírné
veselí a holkám na scéně šok... Nicméně premiéra jinak
proběhla v pořádku a v poklidu, děj dospěl až k postupnému
povdávání a oženění se všech zúčastněných včetně
Truffaldina a závěrečné oponě doprovázené „Tak se vše
končí. Co bude dál? V Benátkách vypukne karneval. A naše
divadlo zůstane divadlem a smí se vysmát nám všem.“
Spolužáci nám zatleskali a vrátili se do učeben a my měli pár hodin pauzu před odpoledním představením pro rodiče a hosty. Vzpomínám si, že jsem se tehdy ani moc nestihla odlíčit a jela na oběd do jedné z místních čajoven, kde jsem se zašila do zadní místnosti s konvicí čaje, učebnicí (testy přece jen nepočkaly) a pro jistotu i textem naší hry – co kdyby mi místo něj při onom odpoledním představení naskakoval přehled anglické literatury 19.století nebo chemické vzorečky...
Spolužáci nám zatleskali a vrátili se do učeben a my měli pár hodin pauzu před odpoledním představením pro rodiče a hosty. Vzpomínám si, že jsem se tehdy ani moc nestihla odlíčit a jela na oběd do jedné z místních čajoven, kde jsem se zašila do zadní místnosti s konvicí čaje, učebnicí (testy přece jen nepočkaly) a pro jistotu i textem naší hry – co kdyby mi místo něj při onom odpoledním představení naskakoval přehled anglické literatury 19.století nebo chemické vzorečky...
Obdobným
způsobem proběhla i odpolední repríza – tentokrát už si ovšem
holky daly na spolužáky s lahví v ruce pozor. Rodiče, prarodiče,
členové učitelského sboru i další naši hosté byli vesměs s
našimi výkony spokojeni, jakož i my sami. Ovšem po téhle repríze
už se pomalu začínal dostavovat jistý pocit rutiny, spolu s vědomím, že následující den nás totéž čeká znovu,
tentokrát v představení pro zbytek starších spolužáků. Člověk
už prostě věděl, kdy má vejít na scénu a jak a kdo bude v
zákulisí čekat na svůj vlastní výstup, až se tam zas vrátí.
Takže jediné, co začínalo pomalu vadit, byl pocit, že tímhle
představením je vlastně konec našemu celoročnímu snažení,
které se už v téhle sestavě nikdy neodehraje.
Další
rok jsme se ovšem k panu režiséru Faltejskovi vrátili. Náš
soubor zůstal prakticky stejný, opět se řešila otázka „co
hrát letos?“. Volba tentokrát padla na Václava Klimenta Klicperu a
jeho hru „Každý něco pro vlast“, samozřejmě v patřičně
zkrácené úpravě. Dá se tedy říci, že motiv dívky, která se
chce vdát proti vůli jednoho z rodičů, zůstal z loňského
představení – tentokrát měla být proti matka správcovy dcery
Minky, kterážto role byla opět přidělena mně. Ke mně postavili
do dvojice nebohého Truffaldina, pardon – rozvážného mládence
Jesenského, jak už bylo uvedeno, spolužáka s největšími
hereckými zkušenostmi mezi námi. Snad jsem naše společné
výstupy příliš nepokazila. V průběhu děje hry mi byli ovšem
nabízeni různí jiní nápadníci, vyhovující spíše vkusu mé
panovačné matky, z nichž každý se měl prokázat nějakými
svými „zásluhami o vlast“, aby se o mě mohl ucházet. Moje
Minka ovšem vytrvale odmítala všechny ty potrhlé učitele,
majitele pivovaru, staré vinopalníky a mlynáře, a v klidu je
přenechávala klepy roznášejícím sousedkám. Nakonec se povedlo
i srdce „paní správcové“ obměkčit, prokázat, že Jesenský
má ze všech uchazečů největší „zásluhy o vlast“ i nejnadějnější budoucnost, a mohla se slavit svatba.
Mé
dojmy z přípravy a průběhu tohoto představení? Tentokrát už
jsem věděla, co od toho můžu čekat a co se bude chtít ode mne.
Místo rozkoukávání se v novém prostředí jsem se tak mohla spíš
soustředit na to, co po mně role požadovala. Byť tentokrát
postava Minky – dívky na vdávání zůstávala spíše ve stínu
výraznější paní správcové. Žádné zlomyslnosti se už během
představení nekonaly, snad jen ta, že onoho spolužáka, který mi
dal podnět k napsání tohoto článku a který byl obsazen do role
mlynáře, před premiérou napadlo zaskočit do obchodu a posypat si
bílý „mlynářský“ kostým moukou, kterou pak prášil a
trousil všude po jevišti v hustých oblacích, kdykoli se pohnul.
Taková
tedy byla naše dvě školní představení. Chtěli jsme hrát i
následující rok, dokonce jsme už měli vybránu hru – byl to
samotný Sen noci svatojánské od W. Shakespeara, ovšem už se nám
nepovedlo dát dohromady kompletní soubor v potřebném počtu
účinkujících. Starší spolužáci už měli po maturitě a
rozešli se na vysoké po celé zemi, můj ročník se k maturitě chystal,
takže měl už méně času, třeťáky čekaly jazykové zkoušky
apod. a z mladších a novějších studentů si nikdo nedodal
odvahy, aby se k nám připojil. Ovšem jak je vidět, já na tyhle
své zážitky dokážu vzpomínat i po víc jak deseti letech od
doby, kdy to vše probíhalo. Po odchodu z gymnázia a přechodu na
vysoké školy jsem se už na divadelní prkna nepostavila, aspoň
tedy prozatím. Moje životní cesta zatím zřejmě vede jinudy,
ovšem do budoucna bych se podobným příležitostem nebránila. A pochopitelně vzpomínám především na laskavý a trpělivý
přístup pana Faltejska, který nás musel naučit veškerým těm
divadelním základům – výslovnosti a práci s hlasem,
gestikulaci a mimice, abychom správně vystihli charakter naší
postavy i její momentální rozpoložení... Naštěstí bylo
poznat, že má pan Faltejsek bohaté a dlouholeté zkušenosti s
vedením divadelních ochotníků různých věkových kategorií.
Později mi dokonce jeden soused prozradil, že jde o rodáka z naší
vesnice. A strejda Google přidal pak už jen třešničku na dortu,
že se v osobě našeho milého pana učitele a režiséra skrývá
zároveň i spolužák pánů Svěráka a Smoljaka. Nu, možná je
lépe, že jsem to tehdy nevěděla, nic, co by člověku mohlo
pomoci při boji s trémou. Každopádně mám za to, že je vhodné včas poděkovat takovým lidem jako je právě on, kteří se snaží těm druhým něco nezištně předat, k něčemu je dovést, něco jim pomoci vytvořit, něco s nimi prožít.
Takže alespoň za sebe říkám: "Pane Faltejsku - DĚKUJU!"
Takže alespoň za sebe říkám: "Pane Faltejsku - DĚKUJU!"
Rudolf Faltejsek, foto Ivo Mičkal |